آموزش وردپرس, سئو, هاست و دامنه

انواع طراحی سایت کدامند؟

انواع طراحی سایت کدامند؟

اکنون روش‌های مختلفی برای ساخت وب‌سایت وجود دارد. یک وب‌سایت مجموعه‌ای از صفحات است که با هم مرتبط اند. این صفحات شامل متن‌ها، تصاویر و گاهی صدا می‌شوند. هر وب‌سایت یک آدرس وب خاص خود دارد و بر روی یک یا چند سرور نگهداری می‌شود. ممکن است شما بخواهید یک وب‌سایت برای کسب‌وکار یا شرکت خود ایجاد کنید. وقتی تصمیم به انجام این کار می‌گیرید، باید انتخاب کنید که چگونه می‌خواهید وب‌سایت خود ساخته شود.

شاید فکر می‌کنید که چه روش‌هایی برای ساخت وب‌سایت وجود دارد و چگونه با یکدیگر متفاوت اند. سپس باید بهترین روش برای ساخت وب‌سایت کسب‌وکار خود را انتخاب کنید. بنابراین، قبل از هر کاری، خوب است کمی درباره این موضوع مطالعه کنید. به طور کلی، روش‌های ساخت وب‌سایت را می‌توان به سه دسته‌ی استاتیک، دینامیک و فلش تقسیم کرد. اگر شما هم قصد دارید وب‌سایتی بسازید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. با طراحی سایت در اصفهان همراه باشید.

انواع روشهای طراحی سایت

با توجه به اینکه شما می‌دانید، در کشور ما تعداد زیادی شرکت وجود دارد که وب‌سایت می‌سازند و هر یک از این شرکت‌ها روش خود را دارند. گاهی وقت‌ها وقتی به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنید، تفاوت‌های بزرگی در قیمت‌ها می‌بینید و شاید بخواهید بدانید که این تفاوت‌ها به چه دلیل است. یکی از دلایل این تفاوت‌ها ممکن است روش‌های مختلف طراحی وب‌سایت آن‌ها باشد. انتخاب مناسب‌ترین روش طراحی وب‌سایت برای کسب‌وکار شما، به نوع کسب‌وکار شما بستگی دارد. برخی وب‌سایت‌ها فقط برای اطلاع‌رسانی هستند و کاربر نیازی به عضویت یا تعامل با آن‌ها ندارد. از طرف دیگر، برخی وب‌سایت‌ها برای تعامل با کاربران طراحی شده‌اند و اعضای وب‌سایت نقش مهمی در آن‌ها ایفا می‌کنند. علاوه بر این، وب‌سایت‌ها در مدیریت محتوای خود نیز تفاوت دارند. یک وب‌سایت ممکن است محتوای ثابت داشته باشد یا محتوایش به صورت پویا باشد و به طور منظم بروزرسانی شود. به همین دلیل، روش طراحی وب‌سایت شما باید بر اساس اهداف و استراتژی‌های وب‌سایتتان مشخص شود. وب‌سایت‌ها می‌توانند به سه روش استاتیک، دینامیک و فلش طراحی شوند. در ادامه به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

نرخ پرش یا bounce rate چیست؟
ادامه مطلب

طراحی وب‌سایت‌ استاتیک

یک وب‌سایت استاتیک تعداد ثابتی از صفحات دارد. این صفحات معمولاً با کاربر تعامل ندارند و به واکنش‌های بازدیدکننده پاسخ نمی‌دهند. وب‌سایت‌های استاتیک معمولاً برای معرفی یک شرکت، یک فرد یا یک فعالیت خاص استفاده می‌شوند. این نوع وب‌سایت فقط یک حالت به نام نمایش دارد. وب‌سایت‌های استاتیک قابل تغییر آسان نیستند و معمولاً محتوای ثابتی دارند. صفحات استاتیک با استفاده از کدهای HTML و CSS نوشته می‌شوند که می‌توان این کار را با دفترچه یادداشت ویندوز نیز انجام داد. وب‌سایت‌های استاتیک هیچ برنامه‌نویسی یا پایگاه داده سمت سرور ندارند. این نوع وب‌سایت به‌طور اصلی زمانی استفاده می‌شود که سایت شما حداکثر ۳ صفحه داشته باشد. این روش برای وب‌سایت‌های بزرگ با تعداد صفحات بالا مفید نیست، زیرا تغییرات صفحه معمولاً باید به‌صورت دستی توسط مدیر وب‌سایت انجام شود. اگر نیاز به امکان ارسال نظر یا ثبت‌نام کاربران در سایت خود دارید، این نوع وب‌سایت قطعاً بی‌فایده است. طراحی وب‌سایت استاتیک سریع‌تر و آسان‌تر از پویا است. دلیل این امر این است که می‌توانید کدهای HTML را از یک صفحه به سایر صفحات کپی کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید. محتوای این نوع وب‌سایت‌ها شامل متن، تصویر، فیلم و … می‌شود. مطلب چرا وب سایت داشته باشیم را نیز بخوانید.

مزایا‌ وب‌سایت‌های استاتیک

طراحی وب‌سایت استاتیک دارای مزایای بسیاری است. برخی از این مزایا عبارتند از:

در مقایسه با روش دینامیک، طراحی این نوع وب‌سایت‌ها معمولاً کمتر زمان می‌برد و قطعاً ارزان‌تر است.
میزبانی این نوع وب‌سایت‌ها نسبت به وب‌سایت‌های دینامیک راحت‌تر است و به دلیل تعداد محدود صفحات نیاز به فضای میزبانی زیادی ندارد.
این روش بهترین راه برای طراحی یک وب‌سایت کوچک در نظر گرفته می‌شود.
نمایه‌سازی این سایت‌ها با موتورهای جستجو آسان‌تر است.
سرعت بارگذاری آن حتی اگر اینترنت کند باشد هم قابل قبول است.

معایب وب‌سایت‌های استاتیک

روش استاتیک یکی از سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای طراحی وب‌سایت محسوب می‌شود، اما معایبی نیز دارد. برای مثال:

در درازمدت هزینه زیادی دارد.
اگر شما نیاز به تغییر سایت خود در زمان خاصی دارید، قطعاً به یک متخصص طراحی وب‌سایت نیاز دارید و همه نمی‌توانند چنین سایتی را به‌روز کنند.
وب‌سایت‌های استاتیک امروزه چندان محبوب نیستند زیرا همیشه به شرکت‌های طراحی وابسته هستند.
کارایی این نوع وب‌سایت‌ها بسیار محدود بوده و معمولاً برای وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی مناسب است.
یادگیری پیاده‌سازی وب‌سایت بر اساس آخرین ویژگی‌ها نیازمند مهارت‌

چگونه یک وب سایت استاتیک طراحی کنیم؟

برای ساخت یک وب سایت ساده، شما باید کد منبع HTML را اجرا کنید. با این حال، می توانید این کد را به چند روش مختلف ایجاد کنید. یکی از روش‌های طراحی یک وب سایت استاتیک، مستقیم نوشتن و پیاده‌سازی کد HTML است. همانطور که گفته شد، می‌توانید این کدها را در محیط ساده note pad ویندوز بنویسید. با این حال، برای کنترل بهتر کد، توصیه می‌شود از یک ویرایشگر کد مانند Bluefish یا Dreamweaver استفاده کنید. ابزار دیگری که می‌توانید برای نوشتن HTML استفاده کنید، Microsoft FrontPage است. این نرم‌افزار دارای مجموعه‌ای از کدهای آماده است که می‌تواند به شما در طراحی صفحه کمک کند. به علاوه، شما می‌توانید تغییرات خود را مستقیماً آنلاین اعمال کنید. یک راه دیگر برای طراحی یک وب سایت استاتیک، استفاده از قالب‌های HTML آماده موجود در بازار است. مزیت این روش این است که می‌توانید یک قالب مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید. برای ایجاد تغییرات در کد، باید دانشی از برنامه‌نویسی HTML و CSS داشته باشید.

UTM لینک چیست؟
ادامه مطلب

طراحی سایت داینامیک‌ (‌پویا‌)

یکی از روش‌های طراحی وب سایت، طراحی پویا است که پس از ظهور سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) به وجود آمد. وب سایت‌های پویا بر اساس نیاز مشتری طراحی می‌شوند و بر خلاف وب سایت‌های استاتیک، مدیران سایت به راحتی می‌توانند آن‌ها را اصلاح کنند. مدیران این نوع سایت‌ها به صورت مداوم اطلاعات و محتوای سایت خود را از طریق پنل مدیریت محتوا بدون نیاز به دانش فنی تغییر می‌دهند. در نتیجه، سایت‌های پویا هر روز محبوب‌تر می‌شوند. این نوع سایت‌ها کندتر از وب سایت‌های استاتیک بارگذاری می‌شوند. لازم به ذکر است طراحی این نوع سایت‌ها نیازمند دانش بالایی است و شرکت‌های طراحی وب حرفه‌ای برای بهبود این روش طراحی و ایجاد وب سایت‌های کاربر محور با یکدیگر رقابت می‌کنند. وب سایت‌های پویا علاوه بر برنامه‌نویسی سمت کاربر، دارای پایگاه داده هستند. PHP، ASP یا جاوا اسکریپت معمولا در برنامه‌نویسی سمت سرور استفاده می‌شود. این نوع سایت‌ها تعاملی هستند و کاربر می‌تواند در قسمت‌های مختلف سایت عملیات انجام دهد. عملیات ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات در این نوع سایت‌ها در سمت سرور انجام می‌شود و نتایج در قالب یک سری صفحات HTML به کاربر نمایش داده می‌شود.

مزایا وب سایت پویا

این روش امکان ایجاد تعداد نامحدودی صفحه را فراهم می‌کند.
پنل مدیریت محتوای وب سایت‌های پویا به صورت کاملاً خودکار عمل می‌کند.
تغییرات در ظاهر، محتوا و ساختار سایت به راحتی امکان‌پذیر است.
مدیر وب سایت پویا می‌تواند به راحتی اطلاعات و محتوای سایت شما را در هر زمان و هر مکان تغییر دهد.
ایجاد تغییرات در این نوع سایت‌ها نیاز به دانش حرفه‌ای ندارد و افراد مسئول ورود اطلاعات می‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.
داده‌ها در یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند و شما می‌توانید در آن جستجو کنید.
چندین کاربر می‌توانند به طور همزمان در پنل مدیریت وب سایت کار کنند.

ssl چیست؟
ادامه مطلب

معایب وب سایت پویا

طراحی آن کار آسانی نیست و مهم است که طراحی آن را به یک شرکت معتبر و کارکنان متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا بی نقص باشد.
برای طراحی نسبت به سایت‌های استاتیک هزینه بیشتر و زمان بیشتری صرف می‌شود.
زمان اولیه توسعه وب سایت در این روش بیشتر از روش استاتیک است.
کاربران و مدیران باید برای کار با سیستم مدیریت محتوا آموزش ببینند.
سرعت بارگذاری این نوع وب سایت‌ها کمتر از سایت‌های استاتیک است.

چگونه یک وب‌سایت پویا طراحی کنیم؟

طراحی وب‌سایت پویا می‌تواند به دو روش انجام شود. روش اول استفاده از CMS است. این روش یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های طراحی وب‌سایت است و محبوبیت آن به دلیل سادگی و کارآمدی آن است. یکی از سیستم‌های مدیریت محتوا معروف وردپرس نام دارد و تقریباً ۴۰ درصد از وب‌سایت‌های جهان با استفاده از این ابزار طراحی شده‌اند. با این حال، سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری مانند جوملا و دروپال نیز وجود دارند. با این حال، آن‌ها به اندازه وردپرس محبوب نیستند. روش دیگری برای طراحی وب‌سایت پویا برنامه‌نویسی است. این روش نیازمند دانش تخصصی در زمینه برنامه‌نویسی است. شما باید کدهای جداگانه‌ای را در سمت سرور و سمت کاربر بنویسید. در سمت سرور از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP، ASP یا جاوا اسکریپت و در سمت کلاینت از زبان‌هایی مانند HTML و CSS برای طراحی صفحه استفاده می‌شود. در این راستا مطلب هاست چیست را نیز بخوانید.

طراحی وب‌سایت با فلش

این نوع از طراحی وب‌سایت در سال‌های گذشته محبوب بود و طرفداران خاص خود را داشت. وب‌سایت‌های فلش معمولاً با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه ایجاد می‌شوند. این وب‌سایت‌ها به راحتی طراحی می‌شوند و به دلیل داشتن عناصر بصری جذاب، توجه مخاطبان را جلب می‌کنند.

مزایای وب‌سایت‌های فلش

با وجود تمام مزایایی که دارند، تعداد زیادی از مشتریان این نوع وب‌سایت را ترجیح نمی‌دهند و اغلب افراد از روش‌های معمول طراحی وب‌سایت برای سایت خود استفاده می‌کنند. برخی از مزایای این نوع وب‌سایت عبارتند از:

طراحی زیبا و جذاب صفحات که این نوع وب‌سایت را از دیگران متمایز می‌کند؛
طراحی این نوع وب‌سایت بسیار آسان است و می‌توان از ابزارهای موجود برای آن استفاده کرد.

معایب وب‌سایت‌های فلش

اگرچه این وب‌سایت‌ها به راحتی طراحی می‌شوند، مشکلاتی دارند که باعث می‌شود کاربران ترجیح ندهند از آن‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال:

SEO&Marketing
ادامه مطلب

یکی از معایب اصلی وب‌سایت‌های فلش این است که موتورهای جستجو قادر به تشخیص محتوای این نوع وب‌سایت نیستند. با افزایش بحث بهینه‌سازی موتورهای جستجو و اهمیت بالا آمدن وب‌سایت‌ها در نتایج جستجو، این مشکل به شدت بیشتر شده است.
علاوه بر این، وب‌سایت‌های فلش نسبتاً سنگین هستند و باعث کاهش سرعت بارگذاری می‌شوند.

روش‌های طراحی وب‌سایت‌های فلش

روش‌های طراحی وب‌سایت‌های فلش به دو دسته‌ی ثابت و نیمه‌پویا تقسیم می‌شوند. وب‌سایت‌های فلش ثابت همان‌طور که از نامشان پیداست، معمولاً ثابت هستند و برای تغییر آن‌ها نیاز به دانش در زمینه‌ی فلش داریم. اما وب‌سایت‌های فلش نیمه‌پویا تا حدودی قابل تغییر هستند، اگرچه این تغییرات محدود است و به راحتی مانند تغییرات وب‌سایت‌های پویا نیست.

کدام روش طراحی وب‌سایت برای کسب‌و‌کار من بهتر است؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که روش‌های مختلف طراحی وب‌سایت برای اهداف خاصی مناسب هستند. قبل از انتخاب روش مناسب، باید چند مسئله را مشخص کنید:

  1. هدف و استراتژی وب‌سایت شما چیست و آیا با کاربران در تعامل است یا خیر؟
  2. تعداد صفحات وب‌سایت شما چقدر است؟
  3. زمان مورد نیاز برای طراحی وب‌سایت چقدر است؟
  4. چقدر می‌خواهید برای طراحی وب‌سایت خود هزینه کنید؟

اگر وب‌سایت شما صرفاً بر پایه محتواست، مثلاً یک سایت اطلاع‌رسانی، مناسب‌تر است از نوع استاتیک استفاده کنید تا هزینه‌های طراحی و نگهداری کمتر باشد؛ اما، اگر یک وب‌سایت تعاملی دارید، باید نوع داینامیک را انتخاب کنید. اکثر شرکت‌های معتبر و متخصص طراحی وب‌سایت توانایی طراحی هر سه نوع وب‌سایت را دارند. آن‌ها وب‌سایت‌ها را براساس نیازهای مشتری و اهداف وب‌سایت طراحی می‌کنند. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری درباره روش‌های طراحی وب‌سایت با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

امروزه با گسترش اینترنت و دسترسی آسان به آن، بسیاری از کسب و کارها به ساخت وب‌سایت فکر می‌کنند. روش‌های مختلفی برای ساخت وب‌سایت وجود دارد که بسته به هدف وب‌سایت، باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در انتخاب روش ساخت وب‌سایت خود، نیاز است به مواردی مانند موضوع و محتوای وب‌سایت، زمان و هزینه مورد نیاز و همچنین مواردی مانند ساختار وب‌سایت، قابلیت پیدا شدن در موتورهای جستجو و مسائل مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) توجه کنید. در این مقاله، ما به هر یک از این روش‌ها پرداخته و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کرده‌ایم. در پایان، توصیه می‌کنیم که برای انتخاب بهترین روش ساخت وب‌سایت خود بر اساس نیازها و اولویت‌هایتان، از کمک متخصصان در این زمینه استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *